Проблемная технология на уроках английского языка в 9 классе
Автор: Закирова Татьяна Валерьевна
МАОУ «СОШ № 7 с углубленным изучением английского языка» г. Перми, учитель английского языка высшей квалификационной категории
Тема урока: The future world
В настоящее время в связи с появлением разнообразных инновационных изобретений, телефонов, планшетов, ноутбуков, айподов и айфонов, общество столкнулось с проблемой их использования. Очень часто мы пользуемся не всеми функциями наших устройств, в чем же причина? Я задала данный вопрос ученикам девятых классов и поняла, что причина заключается в неумении пользоваться инструкцией по применению. А ведь инструкция-это не просто шаги, помогающие освоить технику, это в первую очередь средство осознанного использования изобретения. Целью своего урока я обозначила обучение работе с инструкцией, как средством расширения знаний применения изобретений. В связи с этим возникли следующие задачи урока: научить детей понимать и применять инструкцию.
На первой стадии урока учащимся, было предложено выбрать изобретение будущего и объяснить свой выбор, а также причину изобретения данного устройства.
После обсуждения выбора и функций устройств, выяснилось, что выбранные изобретения можно классифицировать по функциям. Таким образом определились 3 группы.
На следующем этапе учащимся было предложено посмотреть видео «Life’s good when…» с канала YouTube, обсуждение которого привело к установке проблемы урока, важность правильного применения инструкции.
Следующим шагом в обучении было предложение учащимся составить свою инструкцию к изобретению, но учащиеся столкнулись с новой проблемой: им не известна структура инструкций. Поэтому обучающиеся стали изучать инструкции к бытовым предметам и самостоятельно составляли алгоритм и план инструкций.
На этапе создания своей собственной инструкции учащимся было предложено придумать свое изобретение будущего, которое они смогут использовать в школе. При демонстрации изобретения было необходимо продемонстрировать его использование согласно инструкции.
После демонстрации учащиеся выделили плюсы и минусы инструкции и обозначили необходимые моменты доработки инструкции.
В результате данного урока учащиеся поняли важность умения пользоваться инструкцией, овладели навыками составления инструкций и развили такие регулятивные учебные действия как целеполагание, планирование, прогнозирование, контроль в форме сличения способа действия и его результата с заданным эталоном, коррекция – внесение необходимых дополнений и корректив в план, оценка - выделение и осознание учащимся того, что уже усвоено и что еще подлежит усвоению, осознание качества и уровня усвоения.
Таким образом, урок в 9 классе по теме «The future world» был успешным, благодаря применению технологии проблемного обучения, когда учащиеся сами ставят проблему в начале урока и ищут пути решения данной проблемы в течение всего хода урока.
The plan of the lesson
Provocation
Let’s start our lesson. As I know you’ve just finished the topic Tomorrow’s world. What associations you have when you hear Tomorrow’s world. One pupil will write the words and you all will help him.
Thank you. We’ll continue speaking about inventions and enlarge your knowledge on this topic. Look at the pictures, please. Come and choose the most interesting for you invention.
Mars Rover bathyscaphe telescope Segway Jetpack RevoBot
Say why is it interesting for you and why was it invented? (ask 3 pupils PUT functions)
Does anyone have the same function? Unite into 3 groups of 4 pupils with the same function. Stand up and find your group.
What function is common for your group?
Take the places according to the pictures on the desks.
Stating the problem
There are many inventions nowadays but we’ve mentioned only several functions. Can you think of any other functions for these inventions?
What problem do people meet when they have a new thing?
Please, watch a short cartoon and find out this problem. (Life’s good when……046)
After watching: What problem did the man face? What can the ignoring of the instructions lead to?
Have you ever read any instructions to something new for you? What are the main steps of every instruction? (writing the ideas)
Overcoming difficulties
Let’s study the instructions to something we use nowadays and find out how the functions of the item are described.
Answer the following question?
What does the description of the function begin with?
What does the next step describe?
What does the instruction finish with?
Were we correct? What should we add/ delete?
Creating the instruction
Now we know how to write the instruction. Look at the list Task 2 and read it.
Choose one invention from your groups that can be used in your schools in future, but you should think of an additional function to it not the optional. You have 1 minute to do the task.
Ask the groups about the functions they invented
Now, take Task 3 list and follow the instruction.
You have 5 minutes. The clock is on the screen.
Role playing
Now the 1st group will present their instruction. Group 2, choose 2 people who will act according to the manual they hear. Group 3, you should control the performance and write notes if the acting does not coincide with the manual.
(Teacher puts notes, to correct the mistakes from the instruction at the end of the lesson)
Reflection: Group 3 your comments. Group 2 what difficulties have you met? Why?
Group 1 what should you change in your manual to make it more applicable?
Mistakes correcting (5 minutes)
Look at the flipchart, please.
How many functions did you mention at the beginning of the lesson? Have we added any more now?
Did you know what the instruction consists of at the beginning? Do you know all the steps now?
Have you made any mistakes while creating the instructions? Let’s correct them.
Reflection
Finish the sentences, please.
Now I know that……
I’ve learnt that….
I am going to…….
Conclusion
Whoever loves instruction loves knowledge,
but he who hates correction is stupid.
- Anonymous
Don’t be afraid of making mistakes. They help us to improve ourselves.
I hope after our lesson you’ll be the people to create new instructions to future inventions and thus promote the ideas of our tomorrow’s world!
Приложение
Task 1
Study the instruction (the pages with the bookmarks) and find out how the functions of the item are described.
Answer the following questions?
What does the description of the function begin with?
What does the next step describe?
What does the instruction finish with?
You have 2 minutes to do the task!!!
Task 2
1. Choose one invention from your group that can be used in your schools in future.
2. Think of an additional function to it not the optional (main).
You have 1 minute to do the task!!!
Task 3
Write the instruction to a new function according to the plan.
1. The name of the object
2. A new function
3. The purpose of the function
4. The steps how to use it
5. Troubleshooting
- Take the word combinations from the big desk at the end of the class to use in the instruction.
- Stick them on the list.
- Write the continuation of the phrases, which suits your function.
You have 5 minutes to do the task!!!
|