СОДЕРЖАНИЕ
ПРОГРАММЫ ВСТУПИТЕЛЬНОГО ИСПЫТАНИЯ
«Иностранный язык (английский)»
(для поступающих на Филологический факультет, кафедру германской филологии на направление 45.04.01 Филология ( "Английский язык и литература англоязычных стран")
1. Назначение вступительного испытания «Иностранный язык (английский)»
Предлагаемая модель экзаменационной работы по иностранному языку позволяет установить уровень освоения выпускниками федерального компонента государственного образовательного стандарта по направлению подготовки «45.03.01 – Филология» (профиль "Зарубежная филология") высшего образования (бакалавриат), утвержденный приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 7 августа 2014 г. № 947, результаты которой признаются как результаты вступительного испытания по иностранному языку.
Тексты экзаменационных заданий предлагаемой модели экзаменационной работы в целом соответствуют формулировкам, принятым в учебниках и учебных пособиях, утвержденным в рабочих программах дисциплин "Лексика основного языка", "Коммуникативный курс английского языка", "Иностранный язык", "Практический курс английского языка", являющихся основой языковой подготовки бакалавра по направлению подготовки «45.03.01 – Филология» (профиль "Зарубежная филология").
2. Структура экзаменационной работы
В целях более эффективного отбора абитуриентов для продолжения образования по программе магистратуры "Английский язык и литература англоязычных стран" экзаменационный материал включает в себя 3 экзаменационных вопроса:
1. Грамматический тест и перевод фраз с русского на английский язык;
2. Лексический тест;
3. Проверка навыков владения устной речью.
Абитуриент должен понимать звучащую английскую речь, уметь отвечать на вопросы, вести беседу с экзаменатором на английском языке.
Речь абитуриента должна быть фонетически правильной.
При оценке выполнения заданий учитываются все виды ошибок.
3. Содержание экзаменационной работы.
Для успешного выполнения экзаменационной работы уровень знаний абитуриента должен соответствовать уровням B2 – C1 по шкале CEFR:
http://www.cambridgeenglish.org/exams/cefr/
http://www.englishprofile.org/images/pdf/GuideToCEFR.pdf
http://readeralexey.narod.ru/ENGLISH/AssesScales.pdf
Абитуриент должен успешно освоить следующий материал:
знать материал, относящийся к следующим аспектам изучения языка: лексико-грамматический материал, необходимый для общения в наиболее распространенных повседневных ситуациях; диалогическая и монологическая речь с использованием наиболее употребительных и относительно простых лексико-грамматических средств в основных коммуникативных ситуациях неофициального и официального общения; основы публичной речи (устное сообщение, доклад); аудирование, основные грамматические правила, все базовые модели словоизменения, определенный минимум профессиональной лексики;
уметь понимать беглую речь носителя литературного языка; а также вести общение на английском языке, свободно и правильно владеть английским литературным языком, устно переводить с английского языка на русский и с русского на английский беседу на бытовые темы, научный доклад; аннотировать и реферировать тексты любого содержания (кроме узко специальных); читать и переводить без словаря тексты профессиональной тематики, грамотно строить диалог в рамках повседневной тематики;
владеть навыками - устного перевода с английского языка на русский и с русского на английский бесед на бытовые темы, научных докладов; навыками письменного перевода с английского языка на русский научных текстов; аннотирования и реферирования научной литературы; навыками письменного и устного перевода, навыками письменной речи и реферирования текстов различного содержания, навыками понимания речи на слух.
4. Пособия для подготовки.
FCE Gold Plus. Coursebook. Longman Ltd., 2008.
FCE Gold Plus. Exam Maximiser. Longman Ltd., 2008.
CAE Gold Plus Student’s Book , Pearson Longman, 2008.
К.Н.Качалова, Е.Е.Израилевич. Практическая грамматика английского языка. Изд. Каро., 2010.
First Certificate Language Practice, M. Vince, Macmillan Education, 2009.
Round-up 6, V. Evans, Longman Ltd., 2005.
Grammar and Vocabulary for First Certficate, L. Prodromou, Longman Ltd., 2006.
English Grammar in Use (Upper-Intermediate). Raymond Murphy.: CUP.
English Grammar in Use (Advanced). Hewings Martin.: CUP.
English Vocabulary in Use (Upper-Intermediate). McCarthy Michael, O'Deil Felicity: CUP.
English Vocabulary in Use (Advanced). McCarthy Michael, O'Deil Felicity.: CUP.
English Collocations in Use (Advanced). McCarthy Michael, O'Deil Felicity.: CUP.
5. Примерный билет по английскому языку:
Speaking. Oral interaction. (40 points)
Do a task in English Vocabulary (appended). (30 points)
Do a test in English Grammar (appended). (30 points)
Speaking. Oral interaction.
I. PART ONE: GENERAL AND SOCIAL (3 MINUTES) (20 points)
Speak about your personal experiences
What kind of things do you do in your free time? How long have you been doing them? What is it about them that you enjoy particularly?
What was your best holiday/most interesting journey ever?
Do you tend to get nervous, and if so, in what circumstances? What are the best ways of overcoming nervousness?
What aspect(s) of your personality do you particularly like? What aspect(s) of your personality do you like the least? Do you think your personality has changed over the years?
What has been the happiest time in your life?
Do you enjoy being on your own? Why (not)?
Describe a change that you think has particularly benefited you personally.
What do you like most about the routines in your life? What do you like least about them?
What do you remember most about your school days?
Describe an elderly person who you particularly admire.
Express your opinions
Are trends in our society (such as advertising and the Internet) destroying our ability to think for ourselves?
Does the most important education occur within the classroom or elsewhere (e.g. pre-school learning/play; friends and peers; real life experience)?
Will the things that are important to you now still be important when you are older? Why (not)?
What, if any, restrictions do you think should be imposed on young people by their parents / seniors?
Share your views
How far does society decide what is morally acceptable and what isn’t?
Who do you consider to be the most successful people?
Do you like stories with happy endings? Why (not)?
II. PART TWO: DESCRIBING A PICTURE (4 MINUTES) (20 points)
Describe the picture
(Tips: What is happening? Where? Who are the people depicted? What is their relationship? Their social status? What are they thinking about? Who also lives here/ participates in the scene? Why are they not depicted? Where are they? What is the general mood of the picture? How is it expressed? Describe the movements of characters and speculate on what sounds can be heard.
English Vocabulary in Use
Advanced Level Test
1 ‘Specs’ (meaning ‘glasses’) has a................... register.
A formal B informal C outdated D literary
2 The word............... does not take the prefix ‘over’.
A hand B estimate C night D priced
3 The word.................. is the odd word out.
A vocational B flexitime C mechanical D manual
4 ................is when you always buy a particular make because you like it.
A Red tape B Hard sell C Capital assets D Brand loyalty
5 ....................is not a piece of writing.
A Composition B Draft C Plagiarism D Dissertation
6 ..................is a negative characteristic.
A Sullen B Elegant C Affectionate D Generous
7 Keiko and I fell head.............. in love.
A over heels B it off C at first sight
8 The verb.................. does not mean ‘want something’.
A crave B hanker after C defuse D yearn for
9 Maria is so.................... – if she sees something she likes, she just buys it without thinking.
A extrovert B impulsive C garrulous D effusive
10 A............... is not active physically.
A doer B dabbler C couch potato D culture vulture
11 At our office we have a ..............day once a week when we can wear casual clothes.
A designer B dress down C snazzy D dressed to kill
12 ‘The film was panned by critics’ means the critics.................. .
A loved the film B didn’t like the film C didn’t see the film
13 .................means ‘I didn’t like the book’.
A It was a page-turner B I couldn’t put it down C I couldn’t get into it
D It’s compulsive reading
14 ‘Lunch is on me’ means................ .
A I’ll pay for lunch B Lunch is at my house C I’ll cook lunch
15 ................is not connected with a car accident.
A Road rage B Hit and run C A pile-up D A head-on collision
16 Guided tour, trekking and all-in package are words associated with................. .
A hotels B methods of transport C types of holiday
17 The current economic.................... is very good for small businesses.
A disposition B climate C whirlwind D daze
18 ‘Key’ does not collocate with .........................
A question B decision C role D thought
19 Tame animals .........................
A behave aggressively B are afraid of humans C live with humans
20 The environmental problem of................... is concerned especially with animals.
A deforestation B the greenhouse effect C global warming
D endangered species
21 ............................means ‘I don’t believe you.’
A I’ll give you the benefit of the doubt B What do you take me for?
C Take it with a pinch of salt
22 If you are ill from not eating enough food, you have ..........................
A illiteracy B malnutrition C poverty D sanitation
23 An area represented by an MP is called a .......................
A lobby B deputation C constituency D legislation
24 .......................is a type of stealing.
A Perjury B Harassment C Embezzlement D Joyriding
25 Both sides agreed to an immediate .....................and the fighting has stopped.
A annihilation B ceasefire C deterrent D warfare
26 ....................means you have a lot of money.
A Rolling in it B Skinflint C Strapped for cash D Things are a bit tight
27 ......................is not another word for a newspaper or magazine.
A Glossy B Rag C Scoop D Periodical
28 ..................is the odd one out.
A Out of sorts B Off-colour C Under the weather D On the mend
29 A ‘level playing field’ means .........................
A a change in the rules B a serious discussion C an election
D a fair situation
30 Which.................... should I click on to open a new email?
A icon B thumbnail C footprint D analogue
Grammar Task
Translate:
Я познакомился с Тимом на вечеринке.
Требуется много времени, чтобы научиться акробатике.
Мы уезжаем из Дувра в 10 и должны прибыть во Францию к полночи.
Мы скоро пересечем Ла-Манш.
Это жуткое убийство, конечно, поступок сумасшедшего.
Парламент принял постановление, по которому такие виды спорта отнесены к нелегальным.
Ее бизнес принес много денег, и теперь ее семья тоже хочет воспользоваться ими.
Тело быстро адаптируется к изменениям в температуре.
В английском праве человек считается невиновным, пока не доказана его вина.
Мария поинтересовалась, кто играет роль Гамлета.
Find the right answer:
1. I hope they______this road by the time we come back
next summer.
a) will have repaired c) will repair
b) would repair d) would have repaired
2. The essay is good______for the spelling mistakes.
a) apart c) unless
b) besides d) except
3. Jim suggested that I______a car.
a) should buy c) would buy
b) buying d) have bought
4. Will he arrive______time for dinner?
a) at c) to
b) with d) in
5. When oil and water mix, oil______to the top.
a) rise c) rises
b) rose d) is risen
6.______him all novelists are insignificant.
a) besides c) beside
b) near d) after
7. This blouse does not go______a pink skirt.
a) with c) up
b) to d) for
8. Are these lettuces home______or did you buy them in
the market?
a) growing c) grow
b) grown d) grew
9. l don't suppose I could leave now,______?
a) do I c) could I
b) can I d) couldn't I
10. Persons swimming beyond this point do so______their
own risk.
a) under c) on
b) in d) at
11. The cyclist was run _____ by a motorist.
a) off c) away
b) through d) down
12. After missing a term through illness he had to work very hard to______.
a) catch up c) catch on
b) catch after d) catch in
13. There has been a sharp rise______the cost of living in
the past few years.
a) at c) on
b) of d) in
14.1 will not come to London until the bus strike_______
over.
a) will be c) is
b) would be d) would have been
15. I don't want anyone to overhear us, but I______you
what happened when we______alone.
a) will tell, will be c) tell, will be
b) will tell, are d) would tell, are
16. If I had a typewriter I______it myself.
a) would type c) will have typed
b) would have typed d) will type
17. The old dog just______on the grass, watching the child
dren at play.
a) is lying C) lied
b) laid d) lie
18. There has not been a great response to the sale,______?
a) does there c) hasn't it
b) hasn't there d) has there
19. If I______rich, I______travel around the world.
a) were, would c) am, would
b) have been, would have d) were, would have
20. That was the time______I left him.
a) when c) —
b) where d) after which
|