Скачать 0.58 Mb.
|
ГОУ СПО«Армавирский юридический техникум» Рабочая тетрадь по страноведению США для студентов 3 курса дневного отделения (5 семестр) Подготовила преподаватель Завесницкая Т.С. Рассмотрено на заседании цикловой комиссии общих гуманитарных дисциплин 5 декабря 2005 г. Протокол № 5 Председатель цикловой комиссии _______________ В.А. Моисеева Армавир 2005 Пояснительная записка Рабочая тетрадь по страноведению США «The United States of America. People and Society» является составной частью учебно-методического комплекта по теме «США – страна изучаемого языка». Она предназначена для обучения студентов 3 курса дневной формы обучения в 5 семестре по специальностям 030504, 030503, 080106. Рабочая тетрадь информационно дополняет учебное пособие по страноведению «Great Britain. The United States of America» (автор Голубкова А.М.) и обеспечивает формирование знаний о национально-культурных особенностях современной жизни в США в сочетании с системой упражнений, направленных на развитие и совершенствование речевых навыков. Содержание лексического и грамматического материала соответствует требованиям Государственного образовательного стандарта второго поколения среднего специального образования. При составлении рабочей тетради использовоны современные аутентичные материалы, обработанные и адаптированные для студентов юридического и экономического профиля, отражающие особенности быта и образа жизни американцев, норм делового общения, получения образования, организации государственных служб, мира бизнеса в США. Их изучение дает возможность овладеть политической, экономической и страноведческой лексикой английского языка, а также ознакомиться с государственной и правовой системами, системой социального обеспечения страны изучаемого языка и т.д. Практически все упражнения позволяют использовать их как для письменных домашних заданий, так и для устной работы в аудитории при обучении студентов с разным уровнем знаний Необходимо отметить, что большинство упражнений и заданий носят творческий характер и рассчитаны на значительную долю мыслительной самостоятельности студента при использовании страноведческой и лексической информации по даннам темам. Большое место в упражнениях отводится переводу с русского языка на английский, как одному из наиболее эффективных средств закрепления и контроля усвоения изученной лексики. Этот вид упражнений необходим также для того, чтобы развить у студентов умение правильно оформлять мысли посредством иностранного языка. Автор желает всем, приступившим к работе по данному пособию, счастливого путешествия в страну изучаемого языка. AND DON’T FORGET : THE MORE WE LEARN, THE MORE WE KNOW. Text 1. The United States of America. TASK 1. Before reading the text, learn the new words
TASK 2. Read the text “The United States of America ”(p.44-45) and answer the following questions.
___________________________________________________________
___________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________
__________________________________________________________
____________________________________________________________ TASK 3. Complete the text by translating the words or expressions in brackets The USA is a large ________________________ (англоязычная) country, one of the largest countries in the world. It _______ (расположена) in the central part of the North-American continent. __________ (Территория) of the USA is over nine million square kilometers. On the East it _______________ (омывается) by the Atlantic Ocean and on the West by the _________________ (Тихий океан). Canada ________ (расположена) to the North and Mexico and ___________________ (Мексиканский залив) are to the South. The USA ______________ (были образованы) on July 4th, 1776. Thirteen English colonies decided that they could no longer regard themselves as ____________________________ (подданными Британской короны). In 1783 _________________________ (война за независимость) ended _____________ (в пользу) of the colonists. The USA has steadily ___________________ (наращивать) its power and the original thirteen states have now grown to fifty. _________________ (Развитие) of the USA was hindered by __________________ (гражданская война) between the Northern and the Southern states in 1860s. It ended in 1865, and ___________ (с тех пор) the USA has become more and more important. The USA is a republic of 50 ___________________ (полуавтономных) states, each with its own _____________ (губернатор), capital and ___________________________________ (законодательный орган). The federal government _______________________ (возглавляет) by the President and a Congress consisting of _____________ (Сенат) and _______________________________ (Палата Представителей). TASK 4. Translate the following sentences from Russian into English
________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
_________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________ TASK 5. Read the text for more information about the USA. The Fifty States The fifty states of the United States, or the USA, joined to make one nation. The United States did not always have fifty states. At first there were thirteen. As the United States grew, more states joined the union. The last two states to join were Alaska and Hawaii. They both joined in 1959. The area of the United States covers every type of land . There are forests, deserts, mountains, and the flat land. The area of the United States also covers every type of climate. The size of each state is different too. Alaska is the biggest state. Rhode Island is the smallest state. Alaska is 500 times bigger than Rhode Island. About 250 million people of the US come from all over the world. People often name cities after where they come from. For example, in the United States you can find Paris, Rome, Delhi, and Frankfurt. The state with the highest population is California. The state with the lowest population is Alaska. Each state has its own name. The name gives the state its identity and personality. More than half the states have names from American Indian origin. Each state also has a flag with colors that give a special meaning for the state. The flag is the emblem, or the symbol, of the state. Each state has its national motto (девиз) . There is also a state flower, tree and bird. For instance, California’s motto is “I’ve found it! (Eureka).”Its state bird is Valley Quail (перепел) and flower – Golden Poppy (золотой мак). TASK 6. Replace the italicized words and word combinations with a synonym from the box.
____________________________________________________________
____________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
_______________________________________________________________ TASK 7. Сhoose the correct answer.
TASK 8. In each of the following sentences there is one mistake. Find it and correct it.
TASK 9. Read the text “About American Flag”(p.45) and complete the sentences Vocabulary Notes star – звезда stripe – полоса anthem – гимн spangled – блестящий banner – знамя
TASK 10. Choose the right answer. A QUIZ ON AMERIСA
a) northern; b) central; c) southern.
and the Indian.
a) China; b) Brazil; c) Canada.
5. What is the population of the USA?
a). New York; b) Chicago; c) Washington.
8. In which city is the Hollywood? a) Los Angeles; b) Las Vegas; c) San Francisco. 9.What kind of state is the USA?
10.How many states are there in the USA?
11.Which is the biggest state in the USA?
12. When were the USA founded?
a) one ; b) two; c) three. 17. What war began in 1861 ?
18. The first American flag was a patchwork quilt made by a patriotic lady called a) Betsy Ross; b) Elizabeth Taylor; c) Jacky Kennedy. 19. How many levels of government are there in the USA? a) 2 levels; b) 5 levels; c) 3 levels. 20. What are the duties of the legislative branch? a).to make the laws for the country; b) to carry out the laws; c) to appoint the highest officials. Text 2. USA Government. Legislative, Judicial and Executive Branches. TASK 1. Before reading the text, learn the new words
TASK 2. Match the two parts of the sentences.
TASK 3. Translate the following sentences from Russian into English
______________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________ TASK 4. Read and translate the text for more information. The Legislative Branch The USA is a presidential republic. The legislative branch of the US Government is called Congress. It consists of the Senate and the House of Representatives. There are 100 Senators, two from each state who are elected for a term of 6 years. One third of the Senate is elected every two years. The Senators represent all of the people in a state and their interests. A senator must be at least 30 years old, a citizen of the United States for 9 years, and live in the state he or she will represent. The House of Representatives has representatives from each state depending on population. For example, California, the state with the largest population, has 45 Representatives , while Delaware has one. Every state no matter how small it is, has at least one representative in the House. A representative must be at least 25 years old, a citizen for 7 years, and live in the state. US Congress is a lawmaking body of the federal government. It is the responsibility of Congress to propose and pass laws. Both houses of Congress must approve bills before they become law. Vocabulary Notes. to elect, election – избирать, выборы; a term – срок полномочий; at least – по меньшей мере; a citizen – гражданин; to depend on – зависеть от; no matter how … - как бы не… to pass the law – провести закон; to propose – предлагать, вносить предложение; to approve – одобрять; bill – законопроект; TASK 5. Answer the questions.
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________ TASK 6. Complete the text by translating the words or expressions in brackets. The __________________________ (законодательная ветвь) -_______________ (конгресс) – consists of the _____________ (Сенат) and the ____________________________ (Палата Представителей). Each ________________ (сенатор) is elected for six years and each ___________________ (представитель) for two years, with no limitation on the number of _____________ (сроков). Each of the 50 states elects two _________________ (сенатор) under a system in which one-third of the ______________ (Сенат) is elected every two years. A _____________ (сенатор) must be ____________ (старше) 30 years old and must have been an American citizen for _____________ (по меньшей мере) nine years. The _________________________ (Палата Представителей) has 435 members. Each state is divided into congressional districts and the electorate of each district elect one ___________________________ ( представитель) to _________________ ( Конгресс).A member must be ___________ (старше) 25 years of age and must have been an American citizen for ____________ (по меньшей мере) seven years. Both _______________ (палата) of ____________ (Конгресс) must ______________ (одобрить) bills before they become law. TASK 7. . Read and translate the text for more information and answer the questions. The Judicial Branch. The judicial branch of the government is the system of courts in the United States. Its job is to enforce laws. The Supreme Court is the highest court in the country. It consists of nine justices: one Chief Justice and eight Associate Justices. The President appoints the justices, but the Senate must approve them. The justices are appointed for life. The Supreme Court makes sure that people obey the laws. The Supreme Court can also decide if a law is constitutional, that it is in agreement with the Constitution. The judicial branch of the Government works together with the legislative and executive branches to protect the Constitution and the rights of people. There are about 90 district courts in different parts of the United States. The district courts are the lowest ones in the federal court system. Most of the criminal and civil cases are tried by these courts. Vocabulary Notes. to enforce a law – проводить закон в жизнь the Supreme Court – Верховный Суд Сhief Justice – Главный судья Associate Justice – Член Верховного суда to appoint – назначать to obey the law – исполнять закон to try a case – рассматривать дело
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________ TASK 8. Complete the following sentences with the words and phrases from the box in the appropriate form.
The Supreme Court of the USA consists of one _________________ and eight __________________ . They are appointed by ________________ , and must be approved by ___________________. The judicial branch of the Government works together with __________________ and __________________ branches. TASK 9. . Read and translate the text , answer the questions. The Executive Branch.
|
Методические указания для студентов заочной формы обучения по дисциплине «Иностранный язык» Рассмотрено на заседании цикловой методической комиссии гуманитарных и социально-экономических дисциплин |
Методические указания по выполнению практических работ оп-01 «Экономика организации» Рассмотрено на заседании цикловой комиссии общепрофессиональных дисциплин протокол №1 от 26. 08. 2014г |
||
Методические указания для студентов заочной формы обучения по дисциплине «Математика» Рассмотрено на заседании цикловой методической комиссии математических, естестественно- научных дисциплин |
Рабочая программа учебной практики (УП. 01. 01.) По профессиональному... Рассмотрено на заседании цикловой комиссии учетно-экономических дисциплин и специальности 080114 |
||
Методическое пособие Самара, 2011 Методическое пособие обсуждено... Методическое пособие «Оформление делового письма» для преподавателей средних профессиональных образовательных учреждений |
Методические указания для студентов заочной формы обучения по междисциплинарному курсу Рассмотрено на заседании цикловой методической комиссии специальностей «Экономика и бухгалтерский учет» и «Страховое дело» |
||
Умк для проведения занятий по дисциплине «Информационные технологии... На заседании цикловой комиссии «Естественнонаучных и социально-экономических дисциплин» |
Методические указания и задания для выполнения контрольных работ... На заседании цикловой методической комиссии общепрофессиональных и механических дисциплин |
||
Методические указания и контрольные задания для студентов-заочников... Одобрены на заседании предметной (цикловой) комиссии общепрофессиональных и специальных дисциплин специальности 35. 02. 12 «Садово-парковое... |
Программа государственной (итоговой) аттестации выпускников по направлению... Рассмотрено предметно-цикловой комиссией профессиональных модулей и общепрофессиональных дисциплин |
||
Кк «Крымский технический колледж» рабочая программа профессионального модуля Рабочая программа профессионального модуля пм. 02 Организация и выполнение работ по эксплуатации промышленного оборудования рассмотрена... |
Контрольная работа по предмету Рассмотрено и утверждено на заседании цмк специальных дисциплин протокол №1 от 01 сентября 2018 г |
||
Рабочая программа дисциплины (модуля) Кубисэп (филиал) оуп во «АТиСО» Одобрено на заседании кафедры профсоюзного движения, гуманитарных и социально-экономических дисциплин |
Рабочая программа дисциплины (модуля) Кубисэп (филиал) оуп во «АТиСО» Одобрено на заседании кафедры профсоюзного движения, гуманитарных и социально-экономических дисциплин |
||
Институт Психоанализа Факультет психологии Кафедра гуманитарных и... Печатается по решению кафедры гуманитарных и общеобразовательных дисциплин ноу впо “Институт психоанализа” |
Учебно-методический комплекс по специальности 030900. 62 «Юриспруденция»... Рассмотрено и одобрено на заседании кафедры государственно-правовых дисциплин мигуп |
Поиск |