Рассмотрено на заседании цикловой комиссии общих гуманитарных дисциплин


Скачать 0.58 Mb.
Название Рассмотрено на заседании цикловой комиссии общих гуманитарных дисциплин
страница 1/6
Тип Пояснительная записка
rykovodstvo.ru > Руководство эксплуатация > Пояснительная записка
  1   2   3   4   5   6

ГОУ СПО


«Армавирский юридический техникум»



Рабочая тетрадь по страноведению США

для студентов 3 курса дневного отделения (5 семестр)
Подготовила преподаватель

Завесницкая Т.С.


Рассмотрено на заседании

цикловой комиссии

общих гуманитарных дисциплин

5 декабря 2005 г.

Протокол № 5

Председатель цикловой комиссии

_______________ В.А. Моисеева


Армавир

2005
Пояснительная записка

Рабочая тетрадь по страноведению США «The United States of America. People and Society» является составной частью учебно-методического комплекта по теме «США – страна изучаемого языка». Она предназначена для обучения студентов 3 курса дневной формы обучения в 5 семестре по специальностям 030504, 030503, 080106. Рабочая тетрадь информационно дополняет учебное пособие по страноведению «Great Britain. The United States of America» (автор Голубкова А.М.) и обеспечивает формирование знаний о национально-культурных особенностях современной жизни в США в сочетании с системой упражнений, направленных на развитие и совершенствование речевых навыков.

Содержание лексического и грамматического материала соответствует требованиям Государственного образовательного стандарта второго поколения среднего специального образования.

При составлении рабочей тетради использовоны современные аутентичные материалы, обработанные и адаптированные для студентов юридического и экономического профиля, отражающие особенности быта и образа жизни американцев, норм делового общения, получения образования, организации государственных служб, мира бизнеса в США. Их изучение дает возможность овладеть политической, экономической и страноведческой лексикой английского языка, а также ознакомиться с государственной и правовой системами, системой социального обеспечения страны изучаемого языка и т.д.

Практически все упражнения позволяют использовать их как для письменных домашних заданий, так и для устной работы в аудитории при обучении студентов с разным уровнем знаний

Необходимо отметить, что большинство упражнений и заданий носят творческий характер и рассчитаны на значительную долю мыслительной самостоятельности студента при использовании страноведческой и лексической информации по даннам темам.

Большое место в упражнениях отводится переводу с русского языка на английский, как одному из наиболее эффективных средств закрепления и контроля усвоения изученной лексики. Этот вид упражнений необходим также для того, чтобы развить у студентов умение правильно оформлять мысли посредством иностранного языка.

Автор желает всем, приступившим к работе по данному пособию, счастливого путешествия в страну изучаемого языка.

AND DON’T FORGET : THE MORE WE LEARN, THE MORE WE KNOW.

Text 1.

The United States of America.
TASK 1. Before reading the text, learn the new words

  • English-speaking country


  • world

  • to lie

  • to be washed by

  • the Pacific Ocean

  • the Gulf of Mexico

  • to found

  • to establish

  • during

  • previous

  • could no longer regard

themselves

  • the British Crown

  • the War of Independence

  • in favour of

  • steadily

  • to increase

  • original

  • to grow (grew, grown)

  • to hinder

  • Civil War

  • to win (won, won)

  • permanently

  • to impair

  • since

  • semiautonomous

  • governor

  • legislative body

  • to head

  • a Senate

  • a House of Representatives

  • англоязычная страна

  • мир, вселенная

  • лежать, располагаться

  • омываться

  • Тихий океан

  • Мексиканский залив

  • основывать, создавать

  • учреждать

  • в течение, в период

  • предыдущий

  • не могли больше считаться




  • Британская Корона

  • война за независимость

  • в пользу

  • прочно, устойчиво

  • усиливать, увеличивать

  • первоначальный

  • расти

  • мешать, препятствовать

  • гражданская война

  • побеждать, выигрывать

  • постоянно

  • ухудшать(ся)

  • с тех пор

  • полуавтономный

  • губернатор

  • законодательный орган

  • возглавлять

  • Сенат

  • Палата Представителей



TASK 2. Read the text “The United States of America ”(p.44-45) and answer the following questions.

  1. What kind of the country is the USA?



  1. What is the area of the country?



  1. Where is the USA situated?

___________________________________________________________

  1. What oceans is it washed by?

___________________________________________________________

  1. What countries lie to the North (to the South) of the USA?

__________________________________________________________

  1. What is the population of the country?

__________________________________________________________

  1. When were the United States founded?

__________________________________________________________

  1. What were the results of the War of Independence?

__________________________________________________________

  1. What war hindered the development of the USA in 1860s?

__________________________________________________________

  1. When did the Сivil War end?

___________________________________________________________

  1. What kind of the country has the USA become since the end of the Civil war?

___________________________________________________________

  1. What type of the state is the USA at present?

___________________________________________________________

  1. What is the federal government headed by?

__________________________________________________________

  1. What houses does US Congress consist of?

____________________________________________________________
TASK 3. Complete the text by translating the words or expressions in brackets

The USA is a large ________________________ (англоязычная) country, one of the largest countries in the world. It _______ (расположена) in the central part of the North-American continent. __________ (Территория) of the USA is over nine million square kilometers. On the East it _______________ (омывается) by the Atlantic Ocean and on the West by the _________________ (Тихий океан).

Canada ________ (расположена) to the North and Mexico and ___________________ (Мексиканский залив) are to the South.

The USA ______________ (были образованы) on July 4th, 1776. Thirteen English colonies decided that they could no longer regard themselves as ____________________________ (подданными Британской короны).

In 1783 _________________________ (война за независимость) ended _____________ (в пользу) of the colonists. The USA has steadily ___________________ (наращивать) its power and the original thirteen states have now grown to fifty. _________________ (Развитие) of the USA was hindered by __________________ (гражданская война) between the Northern and the Southern states in 1860s. It ended in 1865, and ___________ (с тех пор) the USA has become more and more important.

The USA is a republic of 50 ___________________ (полуавтономных) states, each with its own _____________ (губернатор), capital and ___________________________________ (законодательный орган). The federal government _______________________ (возглавляет) by the President and a Congress consisting of _____________ (Сенат) and _______________________________ (Палата Представителей).
TASK 4. Translate the following sentences from Russian into English

  1. США – республика, состоящая из 50 полуавтономных штатов, в каждом из которых есть свой губернатор, столица и законодательный орган.

________________________________________________________________________________________________________________________

  1. 13 английских колоний решили, что они больше не будут подданными Британской короны.

__________________________________________________________________________________________________________________________

  1. На востоке США омывается Атлантическим океаном, а на западе – Тихим.

________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Федеральное правительство возглавляют Президент и Конгресс, состоящий из Сената и Палаты Представителей.

______________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Территория США занимает свыше 9 млн. квадратных километров.

________________________________________________________________

  1. Развитию США помешала Гражданская война между северными и южными штатами в 1860 году.

__________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. США – большая англоязычная страна, одна из крупнейших стран в мире.

________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. В 1783 году война за независимость закончилась в пользу США.

________________________________________________________________

  1. США были основаны 4 июля 1776 года.

________________________________________________________________

  1. США расположены в центральной части Североамериканского континента.

_________________________________________________________

  1. После гражданской войны США становились все более и более могущественной державой.

______________________________________________________________________________________________________________________

  1. Большинство американцев живут в городах.

________________________________________________________________

  1. Канада расположена на севере, а Мексика и Мексиканский залив – на юге.

________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Люди разных национальностей проживают в США.

________________________________________________________________
TASK 5. Read the text for more information about the USA.

The Fifty States

The fifty states of the United States, or the USA, joined to make one nation. The United States did not always have fifty states. At first there were thirteen. As the United States grew, more states joined the union. The last two states to join were Alaska and Hawaii. They both joined in 1959. The area of the United States covers every type of land . There are forests, deserts, mountains, and the flat land.

The area of the United States also covers every type of climate. The size of each state is different too. Alaska is the biggest state. Rhode Island is the smallest state. Alaska is 500 times bigger than Rhode Island.

About 250 million people of the US come from all over the world. People often name cities after where they come from. For example, in the United States you can find Paris, Rome, Delhi, and Frankfurt. The state with the highest population is California. The state with the lowest population is Alaska.

Each state has its own name. The name gives the state its identity and personality. More than half the states have names from American Indian origin. Each state also has a flag with colors that give a special meaning for the state. The flag is the emblem, or the symbol, of the state. Each state has its national motto (девиз) . There is also a state flower, tree and bird. For instance, California’s motto is “I’ve found it! (Eureka).”Its state bird is Valley Quail (перепел) and flower – Golden Poppy (золотой мак).
TASK 6. Replace the italicized words and word combinations with a synonym from the box.

nation emblem union climate origin its identity flat (land) population

  1. The United States is a country of fifty states.

____________________________________________________________

  1. The United States grew, and more states joined the association.

____________________________________________________________

  1. The United States has forests, deserts, mountains, and land which is plane and not high.

________________________________________________________________________________________________________________________

  1. The United States also has every type of weather.

____________________________________________________________

  1. The state with the highest number of people is California.

____________________________________________________________

  1. More than half the states have names from American Indian beginning

____________________________________________________________

  1. The flag is a symbol of the state

____________________________________________________________

  1. The name gives the state a name to say what it is.

_______________________________________________________________
TASK 7. Сhoose the correct answer.

  1. The United States _________________________________________ .

  1. always had fifty states;

  2. has fifty states nowаdays;

  3. is not a nation of fifty states;

  1. The United States has ______________________________________ .

  1. about 250 million people;

  2. people from Europe and India only;

  3. the highest population in the world;

  1. Each state has ____________________________________________ .

  1. an American Indian name;

  2. no personality;

  3. its own name and flag;


TASK 8. In each of the following sentences there is one mistake. Find it and correct it.

  1. There is a state flag, mountain, tree, and bird.

  2. Hawaii is 500 times bigger than Rhode Island.

  3. More than half the states have people from American Indian origin.

  4. The state with the lowest population is Hawaii.

  5. Each state has a flag with colors that give a special meaning for the nation.

  6. People often name states after where they come from.


TASK 9. Read the text “About American Flag”(p.45) and complete the sentences

Vocabulary Notes

star – звезда stripe – полоса anthem – гимн

spangled – блестящий banner – знамя

  1. The United States’ flag is called ______________________________

  2. It has ___________________________________________________

  3. One star is for ____________________________________________

  4. The stripes are for _________________________________________

  5. The name of the national anthem is ___________________________

  6. Americans _______________________________________________

  7. They use the stars and stripes ________________________________

TASK 10. Choose the right answer.

A QUIZ ON AMERIСA

  1. What part of the North American continent is the USA situated in?

a) northern; b) central; c) southern.

  1. What oceans lie to the East and to the West of the USA?

  1. the Atlantic and the Pacific; b) the Arctic and the Indian; c) the Pacific

and the Indian.

  1. What country is to the north of the USA?

a) China; b) Brazil; c) Canada.

  1. How many square kilometers is the area of the USA?

  1. about 240 thousand; b) about 17 million; c) over 9 million.

5. What is the population of the USA?

  1. about 106 million; b) more than 56 million; c) more than 250 million.

  1. What city is the capital of the USA?

a). New York; b) Chicago; c) Washington.

  1. Which city is the financial and business center in the USA?

  1. New York; b) Washington; c) Los Angeles

8. In which city is the Hollywood?

a) Los Angeles; b) Las Vegas; c) San Francisco.

9.What kind of state is the USA?

  1. a monarchy; b) a federal republic; c) a parliamentary republic.

10.How many states are there in the USA?

  1. 48; b) 49; c) 50.

11.Which is the biggest state in the USA?

  1. Alaska; b) New York, c) Michigan.

12. When were the USA founded?

  1. on September 15, 1892; b) on July 4, 1776; c) on November 2, 1812.

  1. Who was the first president of the USA?

  1. Abraham Lincoln; b) George Washington; c) Thomas Jefferson.

  1. Who is head of state and government nowadays?

  1. the Prime Minister; b) the President; c) the Secretary of State

  1. Who is commander in chief of the armed forces?

  1. the Secretary of State; b) the President; c) the Vice-President

  1. How many houses does the US Congress consist of?

a) one ; b) two; c) three.

17. What war began in 1861 ?

  1. the War of Independence; b) the Civil War; c) World War I.

18. The first American flag was a patchwork quilt made by a patriotic lady called
a) Betsy Ross; b) Elizabeth Taylor; c) Jacky Kennedy.

19. How many levels of government are there in the USA?
a) 2 levels; b) 5 levels; c) 3 levels.

20. What are the duties of the legislative branch?

a).to make the laws for the country; b) to carry out the laws; c) to appoint the highest officials.

Text 2.

USA Government. Legislative, Judicial and Executive Branches.
TASK 1. Before reading the text, learn the new words


  • level

  • local

  • local governments

  • at the bottom

  • at the top

  • for example

  • to represent

  • whole

  • complex business

  • true

  • legislative (branch)

  • judicial (branch)

  • executive (branch)

  • to be divided into

  • to make the laws

  • to decide the cases under the laws




  • to carry out the laws

  • to administer the laws




  • to recommend new laws




  • policy

  • the highest official

  • to be responsible for

  • commander –in- chief

  • armed forces

  • the army

  • the navy

  • the air forces

  • huge (size)

  • in recent times

  • bureaucracy

  • list

  • to continue

  • уровень

  • местный

  • органы местного самоуправления

  • внизу

  • вверху

  • например

  • представлять

  • весь, целый

  • сложный механизм

  • верный, правдивый

  • законодательная (ветвь власти)

  • судебная (ветвь власти)

  • исполнительная (ветвь власти)

  • делиться, подразделяться

  • создавать законы

  • решать судебные дела

согласно законам

  • выполнять законы

  • осуществлять контроль за исполнением законов

  • вносить законодательную инициативу

  • политика

  • высшее должностное лицо

  • нести ответственность за

  • верховный главнокомандующий

  • вооруженные силы

  • сухопутные войска

  • морской флот

  • воздушные силы

  • огромный (размер)

  • в последнее время

  • бюрократия

  • список, перечень

  • продолжать

TASK 2. Match the two parts of the sentences.

  1. There are three levels

  2. At the bottom are

  3. Above them are

  4. At the top is

  5. The federal government represents

  6. The government of the USA is divided into

  7. The legislative branch

  8. The executive branch

  9. The judicial branch

  10. The president is

  11. The president is also

  12. When people talk about the federal “bureaucracy”

  1. the federal government.

  2. they mean the executive branch

  3. three branches.

  4. carries out the laws and the policies of the government.

  5. local governments.

  6. is the system of courts in the USA

  7. the highest official of the country.

  8. of government in the USA.

  9. commander-in-chief of the armed forces.

  10. the governments of 50 states.

  11. makes the laws for the country.

  12. the whole nation.


TASK 3. Translate the following sentences from Russian into English

  1. В современный век правительство США стало большим и сложным механизмом.

______________________________________________________________________________________________________________________

  1. Президент – высшее должностное лицо страны, несет ответственность за осуществление контроля за исполнением законов и внесение законодательной инициативы.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Федеральное правительство делится три ветви (власти). Одна из них – законодательная, которая создает законы для страны.

__________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Внизу находятся органы местного самоуправления: правительства больших и малых городов.

______________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Президент также является верховным главнокомандующим вооруженными силами: сухопутными войсками, морским флотом и воздушными силами.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Вторая ветвь власти – судебная: судьи и суды, которые решают судебные дела согласно законам.

__________________________________________________________________________________________________________________________

  1. На самом верху находится федеральное правительство, которое представляет всю нацию в целом.

____________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Третья ветвь власти – это исполнительная, которая выполняет законы и политику правительства.

______________________________________________________________________________________________________________________________
TASK 4. Read and translate the text for more information.

The Legislative Branch

The USA is a presidential republic. The legislative branch of the US Government is called Congress. It consists of the Senate and the House of Representatives. There are 100 Senators, two from each state who are elected for a term of 6 years. One third of the Senate is elected every two years. The Senators represent all of the people in a state and their interests. A senator must be at least 30 years old, a citizen of the United States for 9 years, and live in the state he or she will represent. The House of Representatives has representatives from each state depending on population. For example, California, the state with the largest population, has 45 Representatives , while Delaware has one. Every state no matter how small it is, has at least one representative in the House. A representative must be at least 25 years old, a citizen for 7 years, and live in the state. US Congress is a lawmaking body of the federal government. It is the responsibility of Congress to propose and pass laws. Both houses of Congress must approve bills before they become law.

Vocabulary Notes.

to elect, electionизбирать, выборы;

a termсрок полномочий;

at least – по меньшей мере;

a citizenгражданин;

to depend onзависеть от;

no matter how- как бы не

to pass the law провести закон;

to propose предлагать, вносить предложение;

to approveодобрять;

bill законопроект;
TASK 5. Answer the questions.

  1. What does the legislative branch consist of?

____________________________________________________________

  1. What is the total number of Senators?

____________________________________________________________

  1. What does the number of representatives depend on?

____________________________________________________________

  1. What is the age qualification (возрастной ценз) for a Senator or a representative?

____________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. What is the responsibility of Congress?

__________________________________________________________________
TASK 6. Complete the text by translating the words or expressions in brackets.

The __________________________ (законодательная ветвь) -_______________ (конгресс) – consists of the _____________ (Сенат) and the ____________________________ (Палата Представителей). Each ________________ (сенатор) is elected for six years and each ___________________ (представитель) for two years, with no limitation on the number of _____________ (сроков).

Each of the 50 states elects two _________________ (сенатор) under a system in which one-third of the ______________ (Сенат) is elected every two years. A _____________ (сенатор) must be ____________ (старше) 30 years old and must have been an American citizen for _____________ (по меньшей мере) nine years.

The _________________________ (Палата Представителей) has 435 members. Each state is divided into congressional districts and the electorate of each district elect one ___________________________ ( представитель) to _________________ ( Конгресс).A member must be ___________ (старше) 25 years of age and must have been an American citizen for ____________ (по меньшей мере) seven years.

Both _______________ (палата) of ____________ (Конгресс) must ­­­­­­­­­______________ (одобрить) bills before they become law.
TASK 7. . Read and translate the text for more information and answer the questions.

The Judicial Branch.

The judicial branch of the government is the system of courts in the United States. Its job is to enforce laws. The Supreme Court is the highest court in the country. It consists of nine justices: one Chief Justice and eight Associate Justices. The President appoints the justices, but the Senate must approve them. The justices are appointed for life. The Supreme Court makes sure that people obey the laws. The Supreme Court can also decide if a law is constitutional, that it is in agreement with the Constitution. The judicial branch of the Government works together with the legislative and executive branches to protect the Constitution and the rights of people.

There are about 90 district courts in different parts of the United States. The district courts are the lowest ones in the federal court system. Most of the criminal and civil cases are tried by these courts.
Vocabulary Notes.

to enforce a law проводить закон в жизнь

the Supreme Court Верховный Суд

Сhief JusticeГлавный судья

Associate Justice – Член Верховного суда

to appoint назначать

to obey the law – исполнять закон

to try a case – рассматривать дело



  1. What is the judicial branch of the government?

____________________________________________________________

  1. What is its job?

____________________________________________________________

  1. Who does the Supreme Court consist of?

____________________________________________________________

  1. Are the Supreme Court Justices elected?

____________________________________________________________

  1. How long do the Supreme Court Justices serve?

____________________________________________________________

  1. How many district courts are there in the USA?

____________________________________________________________

  1. What cases are tried by these courts?

____________________________________________________________
TASK 8. Complete the following sentences with the words and phrases from the box in the appropriate form.


President executive

legislative Associate Justice

Chief Justice Senate


The Supreme Court of the USA consists of one _________________ and eight __________________ . They are appointed by ________________ , and must be approved by ___________________. The judicial branch of the Government works together with __________________ and __________________ branches.
TASK 9. . Read and translate the text , answer the questions.

The Executive Branch.


Rank does not confer privilege or give power. It imposes responsibility.

Peter Ducker
  1   2   3   4   5   6

Похожие:

Рассмотрено на заседании цикловой комиссии общих гуманитарных дисциплин icon Методические указания для студентов заочной формы обучения по дисциплине «Иностранный язык»
Рассмотрено на заседании цикловой методической комиссии гуманитарных и социально-экономических дисциплин
Рассмотрено на заседании цикловой комиссии общих гуманитарных дисциплин icon Методические указания по выполнению практических работ оп-01 «Экономика организации»
Рассмотрено на заседании цикловой комиссии общепрофессиональных дисциплин протокол №1 от 26. 08. 2014г
Рассмотрено на заседании цикловой комиссии общих гуманитарных дисциплин icon Методические указания для студентов заочной формы обучения по дисциплине «Математика»
Рассмотрено на заседании цикловой методической комиссии математических, естестественно- научных дисциплин
Рассмотрено на заседании цикловой комиссии общих гуманитарных дисциплин icon Рабочая программа учебной практики (УП. 01. 01.) По профессиональному...
Рассмотрено на заседании цикловой комиссии учетно-экономических дисциплин и специальности 080114
Рассмотрено на заседании цикловой комиссии общих гуманитарных дисциплин icon Методическое пособие Самара, 2011 Методическое пособие обсуждено...
Методическое пособие «Оформление делового письма» для преподавателей средних профессиональных образовательных учреждений
Рассмотрено на заседании цикловой комиссии общих гуманитарных дисциплин icon Методические указания для студентов заочной формы обучения по междисциплинарному курсу
Рассмотрено на заседании цикловой методической комиссии специальностей «Экономика и бухгалтерский учет» и «Страховое дело»
Рассмотрено на заседании цикловой комиссии общих гуманитарных дисциплин icon Умк для проведения занятий по дисциплине «Информационные технологии...
На заседании цикловой комиссии «Естественнонаучных и социально-экономических дисциплин»
Рассмотрено на заседании цикловой комиссии общих гуманитарных дисциплин icon Методические указания и задания для выполнения контрольных работ...
На заседании цикловой методической комиссии общепрофессиональных и механических дисциплин
Рассмотрено на заседании цикловой комиссии общих гуманитарных дисциплин icon Методические указания и контрольные задания для студентов-заочников...
Одобрены на заседании предметной (цикловой) комиссии общепрофессиональных и специальных дисциплин специальности 35. 02. 12 «Садово-парковое...
Рассмотрено на заседании цикловой комиссии общих гуманитарных дисциплин icon Программа государственной (итоговой) аттестации выпускников по направлению...
Рассмотрено предметно-цикловой комиссией профессиональных модулей и общепрофессиональных дисциплин
Рассмотрено на заседании цикловой комиссии общих гуманитарных дисциплин icon Кк «Крымский технический колледж» рабочая программа профессионального модуля
Рабочая программа профессионального модуля пм. 02 Организация и выполнение работ по эксплуатации промышленного оборудования рассмотрена...
Рассмотрено на заседании цикловой комиссии общих гуманитарных дисциплин icon Контрольная работа по предмету
Рассмотрено и утверждено на заседании цмк специальных дисциплин протокол №1 от 01 сентября 2018 г
Рассмотрено на заседании цикловой комиссии общих гуманитарных дисциплин icon Рабочая программа дисциплины (модуля) Кубисэп (филиал) оуп во «АТиСО»
Одобрено на заседании кафедры профсоюзного движения, гуманитарных и социально-экономических дисциплин
Рассмотрено на заседании цикловой комиссии общих гуманитарных дисциплин icon Рабочая программа дисциплины (модуля) Кубисэп (филиал) оуп во «АТиСО»
Одобрено на заседании кафедры профсоюзного движения, гуманитарных и социально-экономических дисциплин
Рассмотрено на заседании цикловой комиссии общих гуманитарных дисциплин icon Институт Психоанализа Факультет психологии Кафедра гуманитарных и...
Печатается по решению кафедры гуманитарных и общеобразовательных дисциплин ноу впо “Институт психоанализа”
Рассмотрено на заседании цикловой комиссии общих гуманитарных дисциплин icon Учебно-методический комплекс по специальности 030900. 62 «Юриспруденция»...
Рассмотрено и одобрено на заседании кафедры государственно-правовых дисциплин мигуп

Руководство, инструкция по применению




При копировании материала укажите ссылку © 2024
контакты
rykovodstvo.ru
Поиск